תפריט נגישות

סגן יצחק פלאומן זומר ז"ל

יצחק פלאומן
בן 27 בנפלו
בן שרה וחיים
נולד בפולין
בד' באדר ב' תש"ו, 5/2/1946
התגייס ב-12.8.1965
שרת בחיל השריון מפח"ט 500
נפל בקרב
בכ"ח בתשרי תשל"ד, 24/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: סואץ העיר
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
הותיר: אישה, הורים, אח ואחות

קורות חיים

סגן יצחק פלאומן (זומר) נולד ב - 2 במאי 1946 בפולין להוריו שרה וחיים. תלאות רבות וסבל אין קץ עברו על המשפחה בימי מלחמת העולם השניה. בני המשפחה הצליחו בדרך כלשהי להינצל מן השואה ולהימלט לצרפת, עלתה המשפחה לישראל והשתקעה בתל אביב. ב - 1953 עברו לרמת השרון ובמושבה עברו על יצחק שנות ילדותו המאוחרות. הוא למד בבית ספר היסודי ובבית הספר התיכון ברמת השרון, התבלט בענפי ספורט שונים ובמיוחד בכדורגל. לא רק בספורט גופני הצטיין, אלא גם בספורט רוחני, השחמט ובתקופה מאוחרת יותר בחייו בצה"ל ובאוניברסיטה, הגיע להישגים רבים וחשובים בשטח זה. ב - 28 באוגוסט 1973 חודשיים לפני נפילתו, נשא אישה. ב - 24 באוקטובר 1973 מודיע דובר צה"ל שהקולונל הוגן מטעם מנגנון משקיפי האו"ם התקשר עם שר הביטחון וביקש להודיע לו, שנתקבלה תשובה חיובית מצד מצרים להצעת ישראל להפסקת האש ובהתאם לכך הורה המטה הכללי לכוחות צה"ל בחזית המצרית לנצור את האש.

אכן, יום הפסקת האש, אולם עדיין התנהלו קרבות ובין השאר נלכדה פלוגת צנחנים בעיר סואץ בנסיבות קשות ביותר. מן ההכרח היה לעשות מאמץ עליון לשחרר את הצנחנים, שהיו נתונים שם בנסיבות חמורות ביותר, מול כוחות מצריים שעלו עליהם פי כמה והיו מבוצרים היטב.

הצנחנים היו מנותקים מן הכוח העיקרי של צה"ל. נוסף לכך רב היה ביניהם מספר הפצועים. לצנחנים לא נותרה כל אפשרות לתמרן, התחמושת אזלה, גם חומרי החבישה הקיץ להם הקץ. מה שעמד לכוח קטן ונמרץ זה במצב המסוכן ביותר שניתן לתאר, היה קור הרוח של כמה אנשים והחלטתם הנחושה להתגבר על המצב. צנחנים עלו למקומות המסוכנים ביותר בבית בו היו לכודים ולמרות האש היעילה מאוד של המצרים, הציבו אנטנה, כך שלפחות נוצר קשר. יחידת הסיור אליה השתייך יצחק, קיבלה פקודה לנסות לחלץ את הצנחנים. צלפים מצרים שהקיפו את המקום, בו נלכדו הצנחנים, חסמו את הדרך ומפגיעתו של אחד מהם נפגע יצחק פצעים אנושים ומת במקום.

בתחלת שרותו בצה"ל התנדב יצחק לסיירת השריון ושירת בה בדרגת סגן. באחת הפעולות החשובות בקרב על סאפי נפצע קשה ואת שירותו הצבאי "בילה" ב"בית קיי" בניסיון להחלים מפצעיו.

משעה שנעשה ניסיון להורדת ה"פרופיל" שלו בשל פציעתו, התנגד יצחק בתוקף וסירב להסכים לכך. הוא המשיך לשרת ביחידתו גם במילואים ועשה את המוטל עליו כאילו לא נפצע מעולם.

בתום שירותו הצבאי פנה ללימודים אקדמיים והשקיע מאמצים רבים בלימודיו. הדבר נתן תוצאות הוא גמר בהצטיינות כלכלה ולימודי עבודה. משקיבל את התואר הראשון אין הוא מסתפק בו וממשיך לימודיו לתואר שני בנושא מנהל עסקים.

את לימודיו שילב כל הזמן בעבודות שונות כגון הוראת כלכלה בבית ספר תיכון, הדרכת נוער, עזרה לתלמידים חלשים ולבסוף היה לכלכלן בבנק דיסקונט. בשנה האחרונה ללימודי מ.א שלו באוניברסיטה, פרצה מלחמת יום הכיפורים, בה הקריב את חייו על מזבח המולדת בנסיון לחלץ פלוגת צנחנים שנלכדה בעיר סואץ.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה