תפריט נגישות

רס"ן אילן שדה ז"ל

אילן שדה
בן 31 בנפלו
בן דורה ואליעזר
נולד ברומניה - דורוחוי
בט' באדר תש"ו, 10/2/1946
התגורר ברמת השרון
התגייס ב-אוגוסט 1964
שרת בחיל הים שייטת 3
נפל בעת שירותו
בכ"ז באלול תשל"ז, 10/9/1977
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
אזור: 1, חלקה: 13, שורה: 4, קבר: 4.
הותיר: אישה ובת

קורות חיים

בן אליעזר ודורה. נולד ביום ט' באדר תש"ו (10.2.1946) בדורוחוי שברומניה.

עלה ארצה עם משפחתו בשנת 1957. אילן למד בבית-הספר היסודי שבעיר-הולדתו. עם עלייתו לישראל המשיך את לימודיו בבית-הספר החקלאי 'אשל הנשיא' שבנגב, וסיים בו את לימודיו העל-יסודיים. בבית-הספר היה אילן פעיל בחברת התלמידים. הוא היה חבר במועצת-התלמידים של בית-הספר והקדיש הרבה מזמנו לפעילות חברתית, וכן לתחביביו השונים: שחייה, כדורסל, דייג תת-ימי, ספרות ושירה. אילן נטה ללמוד חקלאות באוניברסיטה העברית בירושלים ועמד בהצלחה בבחינות-הכניסה. בשנת 1971 נשא לאישה את ישראלה, וכעבור שנה נולדה לו בת, סהר. כפי שמעידה אישתו, היה אילן "בן, בעל ואב אוהב ומסור".

אילן גויס לצה"ל באוגוסט 1964. לאחר הטירונות ביקש לעבור לחיל-הים ולהשתלם בקורס-חובלים. מבוקשו ניתן לו, הוא סיים את הקורס בהצלחה והתנדב לצבא-הקבע. במשך שירותו הממושך בחיל-הים נטל אילן חלק בפעולות רבות, מהן- הבאת ספינות שרבורג לישראל. בשנת 1972 התמנה כמפקד ספינת-טילים ובתפקיד זה נטל חלק במלחמת יום-הכיפורים. ספינתו היתה בין המצטיינות בקרבות, ובמהלך המלחמה הטביעה שלוש ספינות-טילים מצריות. אילן השתדל תמיד למלא כל תפקיד במיטב כישרונו וכישוריו והצטיין בכל התפקידים שהוטלו עליו. בשנת 1974 הועבר לתפקיד מבצעי מרכזי בנושאי הלוחמה האלקטרונית של החיל וזכה להערכה רבה. מפקדו העריכו כ"קצין המבצע את עבודתו במרץ רב, מתעמק בנושאים שבטיפולו, ובין היחידים המצליחים ליצור שיתוף-פעולה למופת בין הגורם המבצעי לגורם הטכני." בסיכום ריאיון שערך עמו כתב מפקד חיל-הים: "אני רואה ברב-סרן אילן קצין מוכשר המועמד לקידום ולפיקוד על פלוגת סטי"לים". במשך שירותו השתלם אילן בקורסים מקצועיים רבים ושאף תמיד להרחיב דעת ולהתמחות בתפקידיו השונים.

ביום כ"ז באלול תשל"ז (10.9.1977) נפל אילן בעת שירותו. הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין הצבאי שבקירית-שאול. השאיר אחריו אישה ובת.

מדברי ההספד שנשא מפקד חיל-הים: "היה לי הכבוד להיות מפקדו של אילן ברגעיו הגדולים כמפקד-סטי"ל במלחמת יום-הכיפורים ובתפקידים אחרים בדרכו בחיל-הים. הכרתי את אילן כקצין אחראי, דינמי, בעל יזמה ומרץ בלתי-נדלים, הגון ומסור לפקודיו ולחילו. הוא שימש תמיד דוגמה לחבריו בכל אשר עשה". והוסיף מפקדו: "אילן היה מפקד טוב ופקוד נאמן ומסור שהשקיע את מיטב מרצו וכוחו להעלאת רמת הספינה שפקד עליה, הביא את ספינתו להישגים גבוהים במלחמה ובאימונים וזכה להערכת אנשי צוותו וחבריו הקצינים. הוא היה המפקד היחיד שבמשך שירותו זכתה ספינתו שלוש פעמים רצופות בתואר 'הספינה המצטיינת'".

מפקדת חיל-הים הכינה מגן לזכרו, הנושא את שמו, והוא מוענק לספינת-הטילים המצטיינת בשייטת-הסטי"לים מדי-שנה.

בשנת 1983 זכה אילן ז"ל בפרס ביטחון ישראל על פיתוח מערכת לוחמה אלקטרונית.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה