תפריט נגישות

סגן צבי הר אבן הריבן ז"ל

צבי הר אבן
בן 22 בנפלו
בן סילביה ואאורל
נולד ברומניה - בוקרשט
בל' בסיון תש"ו, 29/6/1946
התגייס ב-אוקטובר 1964
שרת בחיל הים אח"י דקר
נפל בעת מילוי תפקידו
בכ"ט בטבת תשכ"ח, 30/1/1968
במלחמת ששת הימים
מקום נפילה: צוללת אח"י דקר
באזור האגן המזרחי של ים התיכון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים

קורות חיים

בן אורל וסילביה. נולד ביום ל' בסיון תש"ו (29.6.1946) בבוקרשט, בירת רומניה. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1950.

למד בבית-הספר לקציני-ים בעכו וסיים את לימודיו שם כמכונאי-ים. את עבודתו כתלמיד בבית-הספר לקציני-ים עשה תמיד במלואה ומתוך אחריות. הישגיו היו נאים. אהבתו ודביקותו במשימת-חייו לעתיד בים נתגלו גם בהתעניינותו בהיסטוריה ימית. בסיום לימודיו לא ניגש לבחינות השיגרתיות וכקדט הראוי לכך קיבל רשות להכין במקומן עבודה שנתית על הנושא: "קרב טרפלגר -גורמיו ותוצאותיו".

הוא היה חד-מחשבה ומהיר-תפישה ואלה עזרו לו להצטיין בלימודיו. עם כל זאת היה צנוע, אהב אמת והתרחק מצביעות; הוא היה מסוגל אפילו לומר את האמת בפניו של אדם, גם אם זו לא תנעם לשומע.

באוקטובר 1964 גויס לצה"ל ופניו לחיל-הים. צבי שירת כאיש-קבע בחיל-הים אך חיפש ומצא את הדרך הקשה בשירות בהתנדבו לצוללת, אחרי שהוסמך כצוללן באפריל 1967. בשירותו בחיל-הים שירת בבסיס הדרכה ובצוללות "תנין" ו"רהב".

השתתף במלחמת ששת הימים בהגנת החופים ולאחר-מכן מילא תפקידים באיזור ים-סוף. בנובמבר 1967 נשלח לקורס לאנגליה ואחרי זה צורף לצוות "דקר". אך בדרך, כאשר שבה הצוללת לנמל-הבית, בהיותה בנתיב-הים בין גיברלטר לחיפה, נותק הקשר עמה ושוב לא נתחדש; זה היה ביום כ"ד בטבת תשכ"ח (25.1.1968).

הרבנות הצבאית הראשית קבעה כי תאריך-פטירתו של צבי, בשעת מילוי תפקידו יחד עם השאר, הוא כ"ט בטבת תשכ"ח (30.1.1968) והוא אז בדרגת סגן. כיון שצבי נמנה עם חברי-הצוות הנעדרים הוצבה לו מצבת-זכרון בתוך האנדרטה לזכר אנשי "דקר" אשר בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

מפקד חיל-הים כתב להוריו בין השאר: "צבי יקירכם היה קצין-מכונה מוכשר ומסור, הקשור למשפחת הצוללנים בכל מאודו ובכל נפשו. לאחר שנשברה רגלו בקורס הצניחה עשה את כל המאמצים כדי לחזור ולשרת בצוללת".

ראש מחלקת הים, אלוף-משנה א' בוצר, כתב להוריו במכתב-תנחומיו: "לא הייתי מפקדו הישיר של בנכם. נפגשנו בהיותו חניך בקורס-חובלים ובביקורי ביחידות בהן שירת בנכם, זכור לי כקצין אשר שאף והצליח בתפקידו ומילא אותו בצורה מושלמת. זכור לי כמה גאה היה על כך כאשר קיבל פיקוד על אנייה חמושה באיזור ים-סוף.

פגשתי בו על הספינה, שמח וגאה, מפקד על ספינה מסודרת עם צוות המוכן ומסוגל למלא את תפקידיו".

בספרו של ערן שורר, "ששה ימים ב'דקר'" הונצח זכרו על-ידי הבאת תמונתו.



הצוללת אח"י "דקר" נמצאה ביום שישי י"ג בסיון תשנ"ט 28.5.1999 בים התיכון.

באתר: 41 33 צפון 43 29 מזרח, בעומק 2900 מטר.

זמן טביעה משוער: 25 ינואר 1968- כ"ה בטבת תשכ"ח לפנות בוקר.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה