תפריט נגישות

רס"ל מכס מיכאל דהן הדר ז"ל

מכס דהן
בן 24 בנפלו
בן אסתר ויוסף
נולד במרוקו - ספי
בתש"ד, 1944
התגורר בקרית שמואל
התגייס ב-מאי 1962
שרת בחיל הים אח"י דקר
נפל בעת מילוי תפקידו
בכ"ט בטבת תשכ"ח, 30/1/1968
מקום נפילה: צוללת אח"י דקר
באזור האגן המזרחי של ים התיכון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: אם, שני אחים ושתי אחיות

קורות חיים

בן יוסף ואסתר. נולד בשנת תש"ד (1944) בספי אשר במרוקו.

המשפחה עלתה לארץ בשנת 1951, תחילה למד בבית-הספר היסודי "אהרון" שבקרית-שמואל, ולאחר-מכן, אחרי שסיים את לימודיו שם, למד בבית-ספר מקצועי בחיפה. מיכאל הראה נטייה לספורט ואהב את הים - ובייחוד את השחייה בו. היה חבר "הפועל" קרית-חיים. כן השתייך ל"בני עקיבא". היה מחונן בקסם אישי מיוחד, בצניעותו ובשקטו, אשר סמלו את אפיו, ובזכותם רכש לו חברים רבים. לצוללת הגיע לראשונה כאשר הזמין אותו אחיו, אשר שירת בחיל-הים, לבקר באניות ובצוללות של החיל. אחריו ביקש מאת אחד החברים, ששירת אז ב"תנין", שיספר למיכאל על הנעשה בצוללת. הביקור ב"תנין" השאיר על מיכאל רושם עז והתוצאה היתה כי בשעת גיוסו במאי 1962 התנדב לצוללת. הוריו דאגו לו וחששו - אך מיכאל ידע להרגיעם באמרו כי לכל חייל נשקפת אותה מידת-סכנה ומוטב שיהיה במקום שבו הוא מוצא עניין. תוך זמן קצר עלה בסולם-הדרגות. את מעשיו בצוללת שמר בסוד ולא נהג לספר מה תפקידו, לאן הוא יוצא או מתי ישוב לחופשה. אחד מחבריו אמר לאחיו באחד הימים: "אני מרגיש בטחון שאחיך נמצא לידי. הוא בעל-מקצוע, וחבר'מן ואין רבים כמוהו". מיכאל הצטרף לשירות הקבע של חיל-הים והוסמך כצוללן בנובמבר 1967.

נחשב לצוללן מסור שהשתדל תמיד ללמוד ולהתקדם במקצועו ובזכות התמדתו הגיע לתפקיד בכיר בצוללת "דקר" אשר לצוותה צורף. היה חבר טוב לאנשי-הצוות ואהוד על פקודיו ומפקדיו. הוא יצא לאנגליה - אך כאשר שבה הצוללת לנמל-ביתה והיתה בנתיב-המים בין גיברלטר לחיפה נותק הקשר עמה - ושוב לא נתחדש. זה היה ביום כ"ד בטבת תשכ"ח (25.1.1968). הרבנות הצבאית הראשית קבעה כי תאריך-פטירתו של מיכאל, בשעת מילוי תפקידו יחד עם השאר הוא כ"ט בטבת תשכ"ח (30.1.1968). כיון שמיכאל נמנה עם חברי-הצוות הנעדרים הוצבה לו מצבת-זכרון בתוך האנדרטה לזכר אנשי "דקר" אשר בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

מפקד חיל-הים כתב במכתב-תנחומיו להוריו בין השאר: "מיכאל היה בעל-מקצוע, שקט ועניו והיה אהוד על אנשי-הצוות, מפקדיו ופקודיו כאחד. הוא הצטיין בשליטה מצויינת של פקודיו בקסם אישיותו..." בספר " האילנות שנגדעו" לזכר בני קרית-חיים שנפלו הוקדשו לו עמודים מספר. שמו וזכרו הונצחו בספרו של ערן שורר "ששה ימים ב'דקר'" על-ידי הבאת תמונתו.



הצוללת אח"י "דקר" נמצאה ביום שישי י"ג בסיון תשנ"ט 28.5.1999 בים התיכון.

באתר: 41 33 צפון 43 29 מזרח, בעומק 2900 מטר.

זמן טביעה משוער: 25 ינואר 1968- כ"ה בטבת תשכ"ח לפנות בוקר.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה