תפריט נגישות

רס"ן מנחם איל ז"ל

החווה הסינית

הקרב על מתחם החווה הסינית

מבנה ב"חווה הסינית"
אלבום תמונות

החווה הסינית- כך כונה המרחב שנמצא דרומית לאיסמעילייה בגדה המזרחית של תעלת סואץ, ליד האגם המר. המקום יועד ע"י ממשלת מצרים לפליטים בדואים וחיילים משוחררים בכדי להקים כפרים ומרכזים חקלאיים. חיילינו, שהגיעו לשם כבר ב-1967 במלחמת ששת הימים ראו את המכונות שהיו במקום מתוצרת יפן, חשבו שמדובר בכתב סיני ומכאן שם המקום "החווה הסינית". בגלל התעלות הרבות ושטחים בוציים וחוליים הייתה קשה התנועה בכלי רכב קרביים במרחב החווה, הפרוס עד תעלת סואץ. אל מתחם החווה מובילים שני צירים מרכזיים: ציר טרטור וציר עכביש. ציר נוסף ציר לקסיקון. השליטה בצירים מאפשרת את השליטה במתחם. בימים הראשונים למלחמה נכבש המרחב ע"י כוחות המצרים. מרחב זה חצץ בין תעלת סואץ לאוגדת האלוף אריק שרון, שהתכוון לצלוח אותה.
שעת הש' ליציאה לצליחה במסגרת מבצע "אבירי לב" הייתה בשעה 18:00 ב-15 באוקטובר.
על פי התכנון המקורי, גל ראשון של טנקים עמד לפרוץ ולהמם את המצרים ואחריו גל שני של חרמ"ש וחי"ר. עיקר המשימה הוטלה על חטיבה 14, חטיבת אמנון רשף של אוגדה 252. בתוך המהומה חצו כוחות צנחנים את המרחב, הגיעו לתעלה והצליחו לצלוח אותה. בתוך מתחם החווה התנהל קרב עקוב מדם של חטיבות שריון וגדודי צנחנים.
עיקר העיכוב היה בצומת הצירים לקסיקון וטרטור (שנמצא 3 ק"מ מזרחית לתעלה), שם הקימו המצרים קו של נ"ט מעובה. לגדוד הצנחנים בפיקוד סא"ל יצחק מרדכי היו אבדות רבות, גדודי השריון נהדפו פעם אחר פעם.
מרחב החווה הסינית נכבש בידי צה"ל ב 18 באוקטובר במחיר כבד.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה