תפריט נגישות

סגן משה אפרתי קאקון ז"ל

מידע מורחב

הקרב המכריע "עמק הבכא"

ב- 10\9 עשו הסורים מאמץ גדול להבקיע את קו כוחותינו בגזרת רכס החרמונית שמצפון קוניטרה. לצורך זה ריכזו עוצמה של כחטיבת טנקים וסיוע ארטילרי מסיבי. הטנקים הסורים עלו על דרך "עמק הבכא" ובוואדי שמדרום להר חרמונית. הטנקים הישראליים המוצבים בעמדות שעל הרכס (ה"רמפות") התמידו בניסיונם לבלום את הסורים, אולם ספגו נפגעים והחלו להיות "קצרים" בתחמושת וההפגזה הארטילרית אילצה אותם לסגת מעט אחורה, כדי לצאת מהשטח המוכה. נוכח הלחץ הסורי ריכז מח"ט חטיבה 7 לגזרה זו כל הכוח שהיה מצוי תחת ידו. תחילה הגיע למקום סא"ל אביגדור קהלני עם כוח מגדודו שבלם את הטנקים הסורים העולים בוואדי וזמן מה אחריו הגיע סא"ל רטס עם מספר טנקים.
שלב זה היה קריטי בכל מערכת הבלימה בגזרה זו, שכן הסורים עשו מאמץ נואש להבקיע והכוח הישראלי שהיה לאחר ארבעה ימי לחימה רצופים ואבדות הגיע כמעט לסף שבירה.
סא"ל קהלני קיבל פיקוד על הרמפות שהמחזיק בהן כמצופה יזכה בקרב, תפיסת העמדות שולטות השיגה פגיעות טנקים סורים בטווחים קצרים ביותר.
תגבורת (11 טנקים) משרידי חטיבת "ברק" בפיקודו של סא"ל בן חנן, תפסה עמדת גובה והשמידה טנקים סורים- הופעת הכוח הטרי באגפם הפתיעה את הסורים וסייעה למוטט את ההתקפה הסורית.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה