תפריט נגישות

סגן משה אפרתי קאקון ז"ל

מידע מורחב

לחימת "ברק" בגזרה הצפונית - גדוד "סער" 74

גדוד "סער" הופקד של שורת מעוזים שאוישו ע"י לוחמי חטיבת "גולני" ותוגברו ע"י מחלקת טנקים לכל מעוז, כל כוחות הגדוד (32 טנקים) פוזרו במחלקות- שנים, שלושה טנקים לאורך המוצבים כשמטרתם לסתום אפשרות לפריצת אויב. מפקדת הגדוד מוקמה בעיר קוניטרה.
המתקפה הסורית בפיתחת קוניטרה.
הסורים פתחו בהתקפתם העיקרית על פיתחת קוניטרה, כל האזור היה מטווח ע"י הארטילריה הסורית שירתה ללא הרף. הסורים שילבו את תקיפותיהם במאמץ משולב של פריצה בציר תנועה על פיתחת קוניטרה ובו בזמן תקיפת כל מוצבי הקו. מבעד לענן האבק שהתמר מסביב לטנקים סורים הבחין סא"ל יאיר בקווים המוכרים של טנקי הגישור (טג"שים) הנעים בראש הטור הסורי לעבר תעלת הנ"ט שעל הקו הסגול.
במהלך שעות אחה"צ ב 10\6 מושמדים רוב הטג"שים ע"י טנקים של יאיר אולם שנים מבינהם הצליחו להגיע אל תעלת הנ"ט מול תל חרמונית. שם הצליחו הסורים להעביר פלוגה בת עשרה טנקים לצד הישראלי, הטנקים שהתרכזו ליד התעלה ולא הצליחו לעבור- החלו להיפגע בזה אחר זה, במישור למרגלות גבעת "הבוסטר" התמלא בטנקים ובנגמש"ים בוערים. עם רדת החשכה נעו הכוחות אל אותה נקודה והשמידו את הגשרים והטנקים שחצו.

חלוקת רמה"ג לשתי גזרות אחריות
הרמה חולקה בשלב זה בין חטיבת "ברק" לחטיבה 7. גדוד 74 בפיקוד סא"ל יאיר נפשי, הועבר תחת פיקוד חטיבה 7 והיווה כוח קדמי של קו החזית. האויב הסורי המשיך לתקוף בטנקים, חי"ר צמוד וארטילריה מסייעת, את כל המוצבים שלאורך ה"קו הסגול". הטנקים של "ברק" המפוזרים במחלקות בין המוצבים המשיכו להדוף התקדמות שיריון סורי כשהם מסייעים ללוחמי "גולני" שבכל מוצב.
במשך כל יום 10\7 המשיכו הסורים במאמצי התקפה מתמידים אך נכשלו. בשעת לילה מאוחרת נפסקו התקפות הסורים בפתאומיות, אבדותיהם היו כה כבדות עד שנאלצו להפסיק מלחימה לצורך התאוששות. בשלב זה הראתה הערכת המצב בגזרה הצפונית- בלימה כללית של האויב התוקף תוך ייזום התקפות נגד של הכוחות ההודפים. בהמשך ימים אלו והבאים ניסו הסורים, בהתקפות שיריון וחי"ר, להשתלט על שטחים חיוניים שבאזור פיתחת קוניטרה. כל ההתקפות נהדפו ע"י השיריון הישראלי הבולם אך מספר הנפגעים בין המגינים הלך וגדל ואילו מספר הטנקים הכשירים לקרב הלך ופחת.
בבוקר ה- 10\9 חידשו הסורים את התקפתם בכוח רב משולב בשיריון תוך מאמץ להשגת הכרעה. הלחץ גבר על הכוח הישראלי המדולדל. סא"ל יאיר נפשי נע בראש הכוח (6 טנקים) לעזרת לוחמי חטיבה 7. הכוח ירה לבלום את התנועה, בירידה במדרון נפגע הטנק והמג"ד נפצע. למרות פציעתו עבר לטנק אחר המשיך בלחימה. זו היתה הפעם השלישית מאז תחילת המלחמה, בה החליף טנק לאחר שנפגע.
בשעה מאוחרת יותר יצא יאיר להעביר שיירה למוצב 107 צפון-מזרחית לקוניטרה. חיילי חי"ר סורי שהסתתרו במבואות קוניטרה פגעו מבזוקה בטנק של יאיר, הטנק מאחוריו דיווח כי המג"ד נהרג. אך הדבר היה שגוי, יאיר הצליח להיחלץ עם שלושה זחל"מים והמשיך לנוע, חצה את שדה הקרב, חלץ למרגלות ה"בוסטר" והצליח להגיע עם האספקה למוצב. חיילי המוצב שרק זה עתה שמעו בקשר על מותו התרגשו לראות את יאיר חי ולוחם.
לאחר מסירת האספקה נע סא"ל יאיר ממעוז 107 תוך היחלצות מכיתור האויב שמסביב למוצב וחזר לניסיונות הפריצה של הטנקים הסורים. סא"ל יאיר ריכז כנגד כל הסיכויים 6 טנקים והצטרף אף לכוחות חטיבה 7 אל מול הטנקים הסורים התוקפים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה