תפריט נגישות

תא"ל אשר שניר ז"ל

קו"ח מתוך ספר "בנינו", רמת השרון


מהטובים ומהניעזים שבטייסי חיל האויר. מדריך, מוביל ומפקד. נולד ב-12 פברואר 1942, בתל אביב, בנם של רחל ואליעזר שינפלד.
למד והתחנך בביה"ס התיכון עירוני ה' בתל אביב. הצטרף בנערותו לקורסים של גדנ"ע אויר וגדנ"ע קליעה, שם ספג ערכי משמעת עצמית ודיוק ללא פשרות, מתכונותיו הבולטות בהמשך דרכו בצה"ל.
אך טבעי הוא שמיד עם גיוסו לצה"ל ביולי 1960 עבר אשר את המבדקים הרבים לקורס הטיס. יחד עם חבורת פרחי טייס שרשמו דפי הצלחות מזהירים בתולדות המלחמה על נקיון שמיה של הארץ סיים אשר את קורס הטייס ביולי 1962.
אשר התחיל מסלול ארוך וסלול של תפקידי הדרכה ופיקוד, כשכבר בתחילת דרכו כטייס מתבלט אשר כטייס רציני, חקרן, מנציגיו הבולטים של דור טייסים חדש בחיל האויר, דור שהוביל את החיל למקצוענות, דקדקנות, וחתירה לשלמות.
1967, מלחמת 6 הימים - אשר נמנה עם טייסי המיראז', המכריעים את חילות האויר של האויב באויר ועל הקרקע. במלחמה זו נזקפו לזכותו של אשר מספר מטוסי אוייב, אותם הפיל בקרבות אויר ועשרות יעדים ומטרות קרקעיות אותן תקף במרחבי הלחימה ובעורף קווי האויב.
במלחמת יום הכיפורים בתפקיד סגן מפקד טייסת פאנטומים, הוביל אשר מבנים של מטוסי פאנטום עמוסי פצצות, במשימות תקיפה בעומק מרחבי מדינות האויב. במלחמה קשה זו הפגין מנהיגות, חשיבה מבצעית, רמת פיקוד והובלה נדירים. גם במלחמה זו השמיד אשר מטוסי אויב בקרבות אויר ועשרות מטרות ויעדים עשנים על הקרקע.
אשר, איש הספר, לא פסק מלקרוא ולהכיר שירה ופרוזה. אלתרמן היה המשורר אשר בשיריו ובמילותיו מצא אשר את הדרך לבטא תחושותיו ומחשבותיו ברגעים של התרוממות הרוח ובכאב.
תוך כדי שירותו למד בשעות הערב לימודי היסטוריה באוניברסיטת תל אביב. גולת הכותרת בשורת תפקידיו בחיל האויר היה - מפקד טייסת פאנטומים. בעיניו היה זה תפקידו המרתק ביותר, לפקד על אנשים לוחמים, לחנכם, להנהיגם, להוביל אותם לקרב. בתפקיד זה ראה את מיצוי סגולותיו של המפקד בחיל האויר.
אשר ממשיך ועושה חיל בתפקידים אותם מילא. הוא התמנה לפקד על בית הספר לטיסה. בתפקידו זה הטביע חותם עמוק בתהליך המיון והכשרת חניכי ביה"ס לטיסה של חיל-האויר, לקראת ייעודם כלוחמי צוות האויר.
בטרם התמנה לתפקידי פיקוד ומטה בכירים יוצאת משפחת שניר לאוניברסיטת יו.סי.אל.אי. שבלוס-אנג'לס, ארה"ב. אשר סיים בהצטיינות לימודי מוסמך במינהל עסקים באוניברסיטה יוקרתית זו. לאחר שפקד על הבסיס הגדול של חיל האויר בחצרים התמנה אשר לתפקיד ראש להק אויר במפקדת חיל האויר.
בתפקידו שלו, הוטלה עליו אחריות להכנת חיל האויר למשימותיו המבצעיות. גם בתפקיד זה הטביע אשר דפוסים האופיניים לתכונותיו - חשיבה מעמיקה והגיונית, צירוף ניתוח ושיקול דעת קר ועניני, פתיחות לדעותיהם של האנשים בחזית, הלוחמים שבקו המגע.
דייקנות חסרת פשרות בהצגת נתונים ובהעברתם, שלמות בביצוע וניתוח יסודי ומעמיק של התוצאות תוך הפקת לקחים והסקת מסקנות ללא סייגים. מוקדם מהמקובל התמנה אשר לתפקידו האחרון במסלול השרות המבטיח. בשנת 1984 הוא נקרא לעמוד בראש מטה חיל האויר.
בתפקיד זה כסגן מפקד חיל האויר הוא עסק בתחום התכנון והתווית דמותו של חיל האויר בעתיד. בתפקיד זה היה עליו לנתח את שדה הקרב העתידי, לחזות את אתגרי החייל בעתיד ולהניח את היסודות לבנינו של הכוח, אשר יתן מענה למשימותיו ויעודיות של חיל האויר כזרוע שבידיה הופקדו שמיה הנקיים של הארץ.
סגולותיו של אשר כאדם בעל יושר אינטלקטואלי, שאר רוח, לצד כישוריו המתימטיים, עמדו לו בבניית תכנית העבודה של חיל האויר, בעידן בו היה על החיל לצמצם גודלו ולדלל שורותיו בכח אדם, במסגרות לוחמות ובאמצעי לחימה.
אשר נווט את גורמי התכנון במטה חיל האויר בתבונה רבה, נסיונו זה הכשירו לקראת התפקיד הפיקודי הבא - מפקד חיל האויר, אליו לא זכה להגיע.
ב-5 באוקטובר 1986 נפטר אשר ממחלה קשה והוא עתיר קרבות ולמוד ניסיון לקראת עתיד מפואר ובטוח.
הותיר אחריו אישה ושני בנים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה