תפריט נגישות

רס"ן ליבי דולר ז"ל

קו"ח מתוך ספר "בנינו", רמת השרון


נולד ביוני 1942 בתל אביב. גדל והתחנך בה. החל מגיל חמש עשרה חלם על הטיס ולנושא זה הקדיש את כל חייו.
סיים בית ספר תיכון עירוני א' בתל אביב והתגייס לחיל האויר.
ב-7 באוקטובר ביום השני למלחמה בשובו מתקיפה במצרים, נפגע ע"י טיל. השאיר את עדנה ושני ילדיו עדלי בן 8 ושירה בת 4.
אהב לצרף לחתימתו את הסימן $.
ביום הראשון למלחמת "יום הכיפורים" נפגע מטוסו ע"י טיל. הודות לקור רוחו, כושרו ואומץ לבו, הצליח לחזור לאדמת המולדת ולהנחית את המטוס בשלום.
ליבי נולד באחת השנים הקשות ביותר של מלחמת העולם השניה, בעת שרומל עמד בשערי המזרח התיכון ואיים על הישוב היהודי בארץ ישראל. הוריו קיוו אז כי זו תהיה המלחמה האחרונה ובנם שזה אך נולד, לא יידע מלחמות, תקותם היתה לשוא, ליבי השתתף בשלוש מלחמות, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, ומלחמת יום הכיפורים ממנה לא חזר.
מנעוריו חלם ליבי על הטיס. חלומו התגשם בעת שירותו הצבאי. בגיל 20 בשנת 1962 סיים קורס טיס בהצלחה וכעבור שנה היה אחד מהטיסים המעולים בהטסת "המיסטר" הצרפתי.
ליבי היה "משוגע" לטיס. היה חי את המטוס ואת הטיסה. היה טיס לדוגמא כפי שהיה גם בעל ואב למופת.
בנוסף להיותו טיס קרבי מעולה, נמנה ליבי על רביעית מטוסי האירובטיקה "פוגה מאגיסטר" והשתתף במרבית חגיגות חיל האויר, בתרגילי האירובטיקה הנפלאים והמרשימים בהם חזו המוני עם ישראל בהערצה.
ליבי לא נטש את חלומו להיות גם טיס אזרחי בנתיבי אויר בינלאומיים. הוא הגיע לאל-על ותוך זמן קצר זכה בתואר טיס משנה. מינוי זה קיבל כחודשיים לפני מלחמת ששת הימים.
בפרוץ מלחמת ששת הימים ב-1967, נמנה על הטיסים שתקפו את שדות התעופה של האויב.
השתתף באופן פעיל ב-5 ביוני בהשמדה מרבית הכוח האוירי של מצרים, סוריה, ירדן ועירק ובהמשך המלחמה השתתף כשאר הטיסים בהשמדת כוחות אויב, שריון, טילים, מתקנים ובסיסים.
לאחר מלחמת ששת הימים, המשיך בהתקדמותו באל-על, ובמקביל גם בחיל האויר. ב-1969 חזר לתקופה קצרה לחיל האויר על מנת להתמחות בהפעלת מטוס הסקייהוק. תוך כדי עבודתו באל-על השתתף גם במלחמת ההתשה, בין טיסה לטיסה באל-על ביצע גיחות ללא ספור כטיס קרבי במטוס הסקיהוק, והכיר את נתיבי הטיסה למתקני האויב במצרים סוריה כפי שהכיר את נתיבי הטיסה לרומא וניו-יורק.
בשנת 1971, בגיל 29, הוכשר באל-על כקברניט מטוס הבואינג 707. היה הקברניט הצעיר ביותר באל-על.
את ליבי זוכרים חבריו בשמחה, באותה שמחת חיים בה הדביק תמיד את כל הסובבים לו, כך היה גם רוצה כי יזכרוהו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה