תפריט נגישות

סגן גיורא שוהם ז"ל

גיורא שוהם
בן 21 בנפלו
בן רות ושלמה
נולד בירושלים
בו' באלול תשי"ב, 27/8/1952
התגייס ב-נובמבר 1970
שרת בחיל השריון חט' 460, גד' 532, ביסלמ"ח ענף חי"ר
נפל בקרב
בכ"ד בתשרי תשל"ד, 20/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: פאיד
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
הותיר: הורים, אח ואחות

קורות חיים

סגן גיורא שוהם נולד בירושלים ב-27 לאוגוסט 1952.

ימי ילדותו הראשונים עברו עליו בבירה, את שנתו הראשונה בבית הספר היסודי עשה בקמברידז' באנגליה. אחרי כן למד בירושלים וברמת גן. את לימודי העל-יסודי עשה בבית הספר התיכון בנוה מגן ברמת השרון. שנה אחת מתוך ארבע שנות לימודי התיכון למד בפילדלפיה, באמריקה. ב-1970 סיים את למודי התיכון והתגייס לצה"ל.

נפל ב-20 באוקטובר במבואות פאיד במערב תעלת סואץ.



מדברי חברים מורים ומפקדים:

תוסס ובעל גישה מקורית ישירה ומעמיקה ניחן בכנות אישית, כח החלטה נחוש וכח רצון בלתי מתפשר.

היכולת האנטלקטואלית המבריקה שלו, הסקרנות, הגישה האמיצה להתמודדות עם אתגרים חדשים, הרתיעה מפני הבינוניות וההכרה, שבבצוע כל מעשה חייב אדם להוכיח את עצמו ולנסות להגיע לשיא יכלתו - הביאו תמיד לרמה של הצטינות והשגים. קטליזטור בכל דיון ווכוח, נמרץ וממריץ בכל אירוע חברתי, לעולם לא עמד בצד - תמיד היה במרכז.

בעל קסם אישי ויחס רגיש וכנה ובלתי אמצעי לכל אדם - היה ידיד של אמת ודמות סמכותית ואהובה על חבריו. ובשיח רעים יש ועולה השאלה. מה היה גיורא אומר? כיצד היה מגיב?

דרכו מספסלי בית-הספר לצה"ל, התנדבות לסירת "שקד" המפורסמת, בית הספר לקצינים, הדרכה בקורס צלפים עד שנתמנה לסגן מפקד הקורס. היתה התחלה. להמשכה נרקמו ונתגבשו באותה החלטיות, באותה סקרנות ובאותה תנופה תכניות וחלומות - שנגדעו.

זוכר אני שגיורא היה ממש מאושר, שהצטרף אלינו, שתהיה לו הזדמנות לעשות משהו, להיות שותף, להיות בכח לוחם. אני זוכר את משפט הפרידה שאמר לי מנגמ"ש הפקוד: שמור על עצמך...

בחצי חיוך, כמובן.

בפרוץ מלחמת יום הכיפורים הצטרף ליחידה קרבית מובחרת, שירדה לעבר תעלת סואץ, ספח לגדוד עמו עבר את קרבות הבלימה, לחם בחווה הסינית, השתתף במערכה להבטחת ראש הגשר, בצליחת התעלה ובקרבות בעומק שטח האויב ממערב לתעלה.

דברי מפקד:

גיורא היה מקובל מאד על חבריו בבסיס, בעל רעיונות מקוריים, לא בקלות נכנע למוסכמות והיה תמיד פתוח לכל רעיון אשר טומן בתוכו את הנעלם.

עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, בהיותו מדריך בבסיס, עשה את הכל, מעל ומעבר, כדי לתת את חלקו. בהיותו קצין צלפים הצטרף ליחידה מובחרת של צה"ל, איתה לחם בגזרת תעלת סואץ ושם נפל.

בבית הספר לחיל רגלים ייזכר גיורא כקצין מוכשר, חרוץ ושואף לעשיה.

דברי אחד מחברי הסיירת של גיורא:

פגשתיו בג'וליס בשבוע הראשון למלחמה, בלילה שבין יום שלישי לרביעי. שם התארגנו בפלוגת סיור של גדוד שריון שהוקם. אמורים היינו להיות רכובים על ג'יפי סיור ותו"לרים... אני צורפתי לקומנדקר עם חבורה לא מוכרת לי. נאמר לי שאלה קצינים בתפקידים שונים שצורפו לגדוד.

פתאום פרצוף מוכר, השיער הבלונדיני הזה, העמידה הזו... נדמה לי שהיה מאושר לפגוש שם אדם מוכר. גיורא ואיציק צורפו לכח שלנו בתור צלפים...

למחרת נענו דרומה, שיירה עצומה של נושאי טאנקים, ג'יפים ושאר כלים...

שוחחנו...

זוכר אני שגיורא היה ממש מאושר שהצטרף אלינו, שתהיה לו הזדמנות לעשות משהו, להיות שותף, להיות בכח לוחם.

אני זוכר את משפט הפרידה שאמר לי מנגמ"ש הפיקוד:

שמור על עצמך...

בחצי חיוך כמובן.

בפרוץ מלחמת יום הכיפורים הצטרף ליחידה קרבית מובחרת, שירדה לעבר תעלת סואץ. ספח לגדוד עצמו עבר את קרבות הבלימה. לחם בחווה הסינית, השתתף במערכה להבטחת ראש הגשר, בצליחת התעלה ובקרבות בעומק שטח האויב ממערב לתעלה.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה