תפריט נגישות

תא"ל שמואל סוחר ז"ל

שמואל סוחר
בן 58 בנפלו
בן יונה ופיה
נולד בגרמניה
בט' באלול תרע"ט, 4/9/1919
התגורר ברמת השרון
התגייס ב-פברואר 1948
שרת בחיל המודיעין מחנה רבין, חיל שלישות
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"ז בסיון תשל"ז, 3/6/1977
מקום נפילה: תל אביב
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
אזור: 1, חלקה: 13, שורה: 3, קבר: 7.
הותיר: אישה - ברכה, שתי בנות- דליה ורוני, נכד- ניר ושתי אחיות

קורות חיים

בן יונה ופיה ז"ל. נולד ביום ט' באלול תרע"ט (4.9.1919) בדרזדן שבגרמניה. גזרות הנאצים מנעו ממנו לסיים יותר משש שעות לימוד בגמנסיה. היה חבר בתנועת הנוער "מכבי הצעיר" ובשנת 1936 עלה ארצה עם קבוצת צעירים חניכי התנועה במסגרת "עליית הנוער". הוריו (יוצאי קולומיה שבפולין, היגרו לגרמניה בשנת 1912) ושלושת אחיו נספו במלחמת העולם השניה. שתי אחיותיו, שעלו ארצה, נותרו בחיים.

במשך כל חייו בארץ היה קשור לביטחון. עם המחזור הראשון של "עליית הנוער", הצטרף לקבוצת שילר. שימש עד מהרה כסגן מא"ז וכמא"ז הדרכה. היה חבר בהגנה בשנים 1936-1948. בשנים 1938-1941 עסק בנוטרות בקבוצת שילר.

על פי הוראת המוסדות הלאומיים התנדב לחיל התותחנים בצבא הבריטי (1941) ושירת ביחידת תותחני החופים בחיפה. לימים הועלה לדרגת סמל בעקבות פעולה בחוף חיפה, שבה הביא ללכידת צוללת אויב שאיימה לתקוף את חופי הארץ.

בשנת 1944, עם הקמת הבריגדה היהודית, נשלח לאנגליה לקורס קציני תותחנים, אך עקב פציעה בשתי רגליו במהלך הקורס נאלץ לעוזבו. סיים את שירותו בצבא הבריטי, בשנת 1946, בדרגת רב סמל.

בפברואר 1948 גוייס לצה"ל וביחד עם קומץ תותחנים ותיקים היה בין מניחי היסוד לחיל התותחנים של צה"ל. שימש כקצין השלישות של החיל ולאחר מלחמת השחרור עמד בראש מחלקת כוח האדם של חיל התותחנים. בשנת 1949 הצטרף לצבא הקבע ושנה לאחר מכן, בדרגת סגן אלוף, היה לקצין כוח אדם ראשי בשלישות הראשית בצה"ל. כעבור שנתיים סיים בהצלחה רבה (בציון 93 אחוז) השתלמות בבית הספר לשלישים ראשיים בארצות הברית, עליה צויין לשבח על ידי הרמטכ"ל, רב-אלוף מרדכי מקלף. בשנים 1953-1959 שימש שליש ראשי של צה"ל, בדרגת אלוף משנה.

"החדרתי בסובבים אותי את ההכרה, שמאחורי כל טופס נמצא אדם חי, הזכאי לכל תשומת הלב... הכלל - 'האדם הנכון במקום הנכון' - הפך מסיסמה לעיקרון בצה"ל". סיפר בראיון לשבועון "במחנה".

כזה היה. הצעיר, שחושיו הוליכוהו בזמן מן הגיהנום הנאצי, גזבר הפנים ומרכז הרפת של קבוצת שילר, נהג, גם כקצין בכיר בצה"ל באותו מיזוג מופלא של מנהיג תקיף ובעל עקרונות ואידיאלים, שהיה רגיש, עדין ומתחשב בזולת, נאמן, הגון, דואג ונוקט יחס שווה לכל. מפקדיו פקודיו גם יחד אהבוהו וראו בו סמכות מוסרית. דלתו, הצבאית והפרטית, היתה פתוחה תמיד לעזרה, לעידוד, לעצה טובה.

בשנת 1959 עמד בראש מחלקת הארגון במטכ"ל/אמ"ן. בשנת 1960 שימש פרק זמן קצר כמפקד מחוז חיפה. ולאחר שנת שירות במשרד החוץ (קונסול כללי ביוסטון, ארה"ב). חזר לתפקידים במשרד הביטחון, כסגן מפקח משקי ואחר כך כמפקח המשקי למערכת הביטחון. בתפקידו זה שקד וטיפח את הגישה החיובית ואת המודעות לביקורת הפנימי במערכת הביטחון. גישתו גרמה לכך שהמבוקרים ראו בו גם מבקר, גם יועץ ומדריך. בכך תרם רבות להעמקת שיתוף הפעולה עם הגורמים המבוקרים.

בצד פעילותו הביטחונית בכל השנים הארוכות היה קרוב גם לענייני הספורט בצה"ל ובמדינה ולחם בעקשנות למען הגינות ודה-פוליטיזציה בספורט הישראלי. עמד בראש ועדת הספורט העליונה של צה"ל וביוזמתו קמו נבחרות הכדורגל והכדורסל של צה"ל. בפרקי זמן שונים מילא תפקיד של מנהל הנבחרות הלאומיות בכדורגל ובכדורסל. בשנת 1964 בשוויץ, בהיתר מיוחד מן הרמטכ"ל, כתב מאמרים בעיתונות הספורט.

ביום י"ז בסיוון תשל"ז (3.6.1977) נפל תת -אלוף שמואל סוחר במילוי תפקידו.

הובא למנוחת עולמים בבית העלמין שבקרית-שאול. השאיר אחריו אישה - ברכה, שתי בנות - דליה ורוני, נכד - ניר ושתי אחיות. בנו, שמעון נפטר ממחלה בעת שירותו הצבאי.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה