תפריט נגישות

חי דוידוב ז"ל

חי דוידוב
בן 24 בנפלו
בן צפורה ודוד
נולד בתל אביב
בג' בתמוז תרפ"א, 9/7/1921
שרת בצבא הבריטי
נפל בעת שירותו
בד' בחשוון תש"ו, 11/10/1945
מקום נפילה: עיראק
באזור עיראק
מקום קבורה: עירק
הותיר: אשה וילד בן שנה, הורים ואח

קורות חיים

נולד ב-9 ביולי 1921 בשכונת מונטיפיורי בתל אביב להוריו דוד וצפורה. האב, צייר, שחקן ובמאי שייסד בארץ ישראל את ה- "תא''י - תיאטרון ארץ ישראל" וגידל דור של שחקנים. החל משנת 1919 נמצא בשל מקצועו בנסיעות ובהופעות. חי למד בבית הספר לילדי העובדים ולאחר מכן עבר ללמוד ב"שפייה", הצטרף ל"נוער העובד" ולאחר מכן שימש זמן מה כמדריך התנועה.

היה נער שופע מרץ ובשל כך עסק הרבה בספורט והצטיין ברוב ענפיו. אהב בעיקר אתלטיקה קלה והתעמלות. גם הים משך את לבו והוא נתקבל כחבר הפלוגה הימית של הפלמ"ח אחר שהתמחה בהשטת סירות מפרש ובניווטן. היה חבר "הפועל" וחבר הנבחרת של הסניף התל אביבי להתעמלות.

1941 היתה אחת השנים הקשות ביותר של המלחמה העולמית השניה. הנאצים קצרו נצחונות ונדמה היה שאיש לא יוכל לעצור בעדם. מצב יהודי ארץ ישראל היה קשה משלושה טעמים: איימה עליהם סכנת הפלישה הנאצית דרך המדבר המערבי, בני משפחותיהם היו נתונים בסכנת השמדה באירופה שבחלקה הניכר נכנעה לנאצים ושלישית לא נתנו ליהודים להתגייס תחת דגלם. דוקא בשל הגורם השלישי היתה חשיבות ההתנדבות היהודית לצבא הבריטי גדולה ביותר. בימים ההם נפלו 1400 חיילים יהודיים בשבי אחר נפילת יוון.

ב-6 באפריל 1941 נתחוללה הפיכה צבאית בעיראק והיא פתחה סיכוי לנאצים להתקרב לסואץ ולמעיינות הנפט. בסוף מאי נפל האי כרתים. "תיירים" גרמניים הופיעו בהמוניהם בסוריה והם לטשו עין למיכלי הנפט בטריפולי. ב-18 במאי אבדו ה"כ"ג" בדרכם לסוריה וב-8 ביוני החלה פלישה של האנגלים לסוריה בפיקוד הגנרל וילסון, מפקד הצבא הבריטי בארץ ישראל. בשנה גורלית זו התגייס חי לצבא הבריטי. זה היה אצלו דבר מובן מאליו. הוא מילא תפקידים שונים במסגרת הצבא, היה נהג, מכונאי, טרקטוריסט. במשך ארבע שנות שירותו נשלח לארצות שונות של המזרח הקרוב.

בשרתו בחיל ההנדסה הבריטי נפגע בשמיני באוקטובר 1945 קשה בתאונה בעת מילוי תפקידו. נסיבות התאונה הינם עלומות, לדברי בנו שחקר את הנושא, התאונה כנראה קרתה כשחי ניסה לתקן דליפת דלק מטנק דלק פיקטיבי, שהותקן במשאיות ציוד כבד ששימש להברחת נשק לארץ. היחידה גם סייעה לעלות עולים מבצרה לארץ, וגם שם לקח חי חלק פעיל. שלושה ימים ושלושה לילות נאבק הצעיר המוכשר והיפהפה במוות עד שנפטר מפצעיו ב-11 באוקטובר 1945. בני משפחתו לא זכו לעלות על קברו שנמצא עד היום בבצרה בעיראק. השאיר אשה - חיה, ילד - שלי, לשלי שני ילדים, נכדיו של חי ז"ל - מאיה בת 25 ויוחאי בן 14, הורים ואח.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה