תפריט נגישות

סגן משה אפרתי קאקון ז"ל

מידע מורחב

מידע מורחב

צביקה לא נשאר בעמדת ירי הקודמת ושינה לעמדת מארב חדשה והמתין. לאחר כחצי שנה הופיעה שיירה של כ- 30 כלים טנקים ומשאיות. מעמדת המארב פגע הטנק של צביקה בטנק הסורי הראשון שהתקרב אליו, מטווח של כ- 20 מטר. אח"כ שינה עמדות וירה שוב ושוב מכיוונים שונים אל השיירה. מדי פעם היה מגיח מאחורי גבעה- פוגע בטנק אוייב ונעלם. הסורים שאיבדו בהיתקלות עם צביקה 10 טנקים האמינו כי לפניהם כוח ניכר והחלו לסגת.
צביקה המשיך בפעילות הקרבית במשך הלילה. הפיקוד כולו, שהאזין לתשדורת, ידע על קיומו ומיקומו החיוני של צביקה. מה שלא היה ידוע, שכוח צביקה שניהל קרב עיקש נגד אחד ממאמצי הפריצה העיקריים של הסורים היה טנק בודד במערכה זו.

תגבורת סא"ל עוזי
לקראת השעה 22.00 הודיע המח"ט - "מג"ד בראש כוח פלוגה נכנס לתגבר את כוח צביקה, כשיגיע נסו להתקדם וללחוץ את הסורים לאחור".
7 הטנקים הראשונים של חטיבה 17 בפיקודו של סא"ל עוזי הגיעו לדרך הנפט במוצאי שבת. בסביבות 22.00 התחבר סא"ל עוזי לצביקה שהיה מרחק של 6 ק"מ דרומית לנפח. צביקה הצטרף לפלוגה. זה היה כוח המילואים הראשון שיצר מגע עם האויב הסורי.

הכוח מתפצל לשניים ונע לתוך מארב של טנקי אויב
בעקבות הערכת המצב של סא"ל עוזי התחלק הכוח לשניים. עוזי נע עם עיקר הכוח על "דרך הנפט" בעוד שצביקה בראש שלושה טנקים נע נימין לדרך. הכוח נע לתוך מארב של טנקי אויב המצוידים ללחימת לילה. קרב ארוך ומתיש לחמו כוחותינו ובקושי רב החזיקו מעמד אולם היה זה חלק חשוב מבלימת "השיטפון" הסורי עד לבוא כוחות המילואים. עוזי וצביקה ניסו להפעיל תוכנית היחלצות ומנגד "בזוקאים" סורים המתקרבים לטנקים פוגעים ומשבשים את התוכנית.

צביקה- סגן צבי גרינגולד מקיבוץ לוחמי הגטאות, היה מפקד פלוגה בחטיבת "ברק" שבפיקודו של יצחק בן שהם. שבועיים לפני יום כיפור סיים את תפקידו, לאחר שנתיים של שירות בחטיבה ויצא לחופשה עד שישלח לקורס מ"פים.
עם פרוץ המלחמה היה בקיבוץ. כאשר שמע לראשונה את החדשות ביום כיפור, בשעה 16.00, החליט לעלות לרמה ולהצטרף לחטיבתו. הוא ידע שפלוגתו כבר נמסרה למ"פ אחר וכי לא היה לו שיבוץ בחטיבה, אך ידע כי במלחמה מקומו בחזית. סגן צבי גרינגולד הגיע למפקדה במחנה נפח בשעה 18.00. בשעה 19.00 הצליח לארגן שני טנקים שתוקנו, חומשו וצוידו. "צביקה" פקד על אחד ו"חגי" בטנק שני.
המח"ט ראה את הכוח שצביקה ארגן, שיהיה לעתודה מבצעית, והורה לו לסתום פרצות במערך החטיבתי הלוחם. הסמח"ט, סא"ל ישראלי, שנשאר במחנה נפח, לאחר יציאת המח"ט בן- שוהם, פקד על צביקה "קח אותם, אתה תהיה כוח צביקה! נוע על דרך הנפט!".

משימת הקרב של "כוח צביקה"
המשימה שיועדה לצביקה היתה תנועה על ציר הנפט לעבר חושניה, הנמצאת במרחק של כ- 9 ק"מ מנפח ותוך כדי כך חסימת ציר הנפט בפני כוחות סוריים.
לחסימת ההתקדמות הסורית על ציר הנפט היו משמעויות צבאיות חשובות, למנוע השתלטות סורית על בסיס הפיקוד בנפח, למנוע את התקדמותם לגליל, ולאגף את הכוחות הישראליים שניהלו קרב בלימה קשה בגזרה הצפונית של הגולן.

הטנק של צביקה נפגע וכל אנשי הצוות נחלצים דרך הצריח. צביקה קופץ מהטנק בבגדים בוערים, הוא התגלגל על האדמה לכבותם ואח"כ פנה לתעלה שבצד הדרך. מחשש של התפוצצות הטנק שלו, התרחק צביקה ממנו בריצה על גדר הבטחון שלאורך הציר ועבר אותה. צביקה רץ אל הטנק הישראלי הקרוב העלה ממנו את מפקדו והורה לו לרוץ ולעזור בחילוץ הפצועים. בדיווח על ההתקדמות למח"ט, בן שוהם מגלה כי סא"ל עוזי נפגע ואין כל טנק תקין בשטח. צביקה המופתע מצליח להכנס לטנק ודבר ראשון מדווח למח"ט על המשך פעילותו של "כוח צביקה", שהיה שוב לטנק בודד על "דרך הנפט". באותו זמן צביקה פצוע ונחלש, פניו נכבו והוא החל להרגיש סחרחורת. קולו של המח"ט בקשר העירו, כאשר שני טנקים סורים יורים עליו. צביקה ירה- פקד על הנהג לשפר לאחור ושב ירה - שני הטנקים הושמדו.
בשעה זו שוב "כוח צביקה", בן טנק אחד בלבד, בולם את התקדמות השיריון הסורי על ציר הנפט החיוני בשעות הקריטיות של העדר עתודות מילואים.

ביציאה לתנועה על "דרך הנפט" נערכו 2 הטנקים בפיקודו של צביקה לאבטחה של 360 מעלות של כוננות. הטנק של צביקה אבטח קדימה וימינה וחגי אחורה ושמאלה. קשר רצוף נשמר עם המח"ט. טנק המח"ט וזחל"ם הפיקוד מוקמו בסביבות מעלה גמלא לאחר שצמתים ג'וחדר וחושניה החלו להיות תחת שליטת שיריון סורי.
טור של טנקי אויב התקדם למול "כוח צביקה" עם אורות צד דולקים. "כוח צביקה" עצר בעמדה נוחה וארב לאויב. לאחר זיהוי הטנק הסורי, ירה צביקה, פגע והדליקו בירי מטווח קרוב מאוד. מהתפוצצות הטנק הסורי נפגם מכשיר הקשר בטנק של צביקה. הוא עבר לטנק סמוך אליו והורה למט"ק לעבור לטנק שלו הקודם ולנסוע בעקבותיו. לאחר תנועה של מספר מטרים נעלם מראייתו של צביקה הטנק השני. תקלה נוספת במערכת בירי הביאה את חגי להחליט לחזור לנפח לתיקון. בשל מכשיר שהיה מקולקל לא יכול היה לדווח לצביקה.

צביקה נותר בודד על הציר
בשעה 22.00 דיווח צביקה למח"ט כי הוא נלחם על דרך הנפט. מחזיק מעמד ומצבו איתן. לאחר שמח"ט שמע מצביקה כי נפתחת עליו אש ממערב לדרך הנפט, הבין כי דרך הנפט נותקה. צביקה, שנותר לבדו על הציר, לא התפנה לחפש את בו לוויתו. שלושה טנקים סורים הופיעו מולו כשאורות הצד שלהם דולקים. בירי מהיר פגע הטנק של צביקה בשלושה שהתלקחו והוסיפו לבעור בשעות הלילה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה