תפריט נגישות

רב"ט יעקב מזרחי ז"ל

מתוך ספר ההנצחה של בויאר

כריכת הספר

יעקב מזרחי

נולד בל' בסיון תש"ז, 18 ביוני 1947 בקהיר.
נפל בכ"ד בטבת תשכ"ח, 25 בינואר 1968 בצוללת "דקר".
בוגר מחזור תשכ"ו.

יעקב עלה עם משפחתו ממצרים ב-1956. המשפחה התיישבה בבאר-שבע. יעקב למד בבית-הספר "מצדה. והצטיין בלימודיו. הוא הופנה לפנימיית "כרמית", ונמנה עם קבוצה קטנה של חניכים, שלמדו "בתיכון שליד האוניברסיטה העברית".
תנאי הלימוד בפנימייה לא היו קלים באותה תקופה, דרישות בית-הספר התיכון היו גבוהות, והתחרות עם התלמידים הירושלמים היתה לא קלה. יעקב היה תלמיד חרוץ ויצר לעצמו תנאים שיאפשרו לו ללמוד. היה אחראי על הספרייה והשקיע הרבה בארגונה.
יעקב הקפיד על הופעה נאה ומסודרת. כושר ניסוח טוב והתנהגות מנומסת, הקלו עליו את קליטתו בחברת התלמידים בבית הספר. הוא למד במגמה החברתית, התייחס ללימודים ברצינות, שאל שאלות, התווכח ולא קיבל דברים עד שלא הבינם. הוא היה מעורב בפעילות של בני המחזור בפנימייה, ונאבק בשמם עם הצוות על עניינים, שנראו לו עקרוניים. אהב לרקוד, וחבריו זוכרים אותו כמוביל בריקודי ה"דבקה", שהיו רוקדים בלילות במסדרונות.
יעקב לא התכוון להתנדב ליחידה מובחרת, אך משהוצע לו לשרת בצוללות, התייעץ עם הוריו והסכים. הוא עבר קורסים שונים בחיל הים, ויצא יחד עם חבריו להשתלמות באנגליה. הוא לא סיפר לאיש על האימונים ועל השירות. בחופשות ביקר בבתי חבריו למחזור בפנימייה, וגם בהיותו באנגליה התעניין בהם. אופייני היה לו שבכל חופשה הביא משהו לבני המשפחה ולחברים. בכל מכתביו כתב הרבה על תוכניתיו: הוא רצה לחסוך כסף וללמוד באוניברסיטה כלכלה וגיאוגרפיה.
בתום ההשתלמות באנגליה יצא עם צוות "דקר" מנמל פורטסטמות בדרך לישראל. הצוללת לא הגיעה לארץ ונסיבות היעלמותה אינן ידועות.
בחודש מאי 1999 נמצאו וזוהו שרידי הצוללת "דקר" על קרקעית הים התיכון בין כרתים לקפריסין. זכרם של 69 חללי ה"דקר" מונצח באנדרטה בהר הרצל בירושלים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה