תפריט נגישות

רב"ט ישעיהו יוחאי ז"ל

אודות הצוללת

סמל הדקר
אלבום תמונות

אח"י "דקר" הייתה צוללת מדגם T, אשר נבנתה בידי הצי הבריטי בשנת 1943 והושקה ב-28 בספטמבר של אותה שנה בשם "אוניית הוד מלכותו טוטם" (HMS Totem), ושירתה את חיל הים הבריטי במשך מלחמת העולם השנייה.
בשנות ה-50 עברה "אה"מ טוטם" שיפוצים נרחבים, בינהם הרחבת גוף הלחץ, הסרת תותח הסיפון, הוספת מנועים חדשים, שינוי גוף הצוללת ועיצוב מחדש של הגשר שלה.
בשנת 1965 נערכה עיסקה בין ישראל ובריטניה, בה נרכשו שתי צוללות מדגם T, אה"מ "טוטם" ואה"מ "טרפין", שתי הצוללות שופצו באנגליה ושמן שונה לאח"י דקר ואח"י "לוויתן". הצוללת הועברה לשירות פעיל בחיל-הים (נובמבר 1967). במשך כחודשיים עברה אח"י "דקר" בדיקות צלילה וים בסקוטלנד ועברה את כל הבדיקות בהצלחה.
לאחר סדרת אימונים הפליגה הצוללת לארץ ב-9 בינואר 1968 ועל סיפונה 69 אנשי-צוות, שבהם 11 קצינים. "דקר" עגנה יום אחד בגיבראלטר (15 ינואר 1968) והפליגה בחצות לחיפה. צוותה ביצע אימוני צלילה בנתיב שמצפון למלטה ומדרום לכרתים. היא עמדה להכנס לנמל חיפה ב-29 בינואר. ביום חמישי, 25 בינואר בשעה 02:12 נוצר קשר מקוטע שבטעות נחשב לקשר עם הצוללת. בשעה 8 בבוקר באותו יום צריכה היתה "דקר" לדווח למטה חיל-הים, ולא דיווחה. ההאזנה לצוללת הוגברה וקראו לה פעמים מספר. החלו חיפושים שהתרחבו וכללו כלי-שיט ומטוסים רבים של ארצות-הברית, בריטניה, יוון ולבנון. חיל-הים וחיל-האוויר של ישראל הופעלו במשימות סיור בים סוער ובמזג-אוויר קשה.
ב-30 בינואר קבע מרכז החיפושים בקפריסין שאין עוד סבירות שהצוות בחיים. למחרת המשיכה רק ישראל בחיפושים. אלה הופסקו ב-4 בפברואר, והצוללת הוכרזה כאבודה. שר-הבטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל-הים הודיעו על כך למשפחות. הרמטכ"ל מינה את האלוף ישראל טל לחקור בפרשה, אך מימצאי החקירה לא פורסמו מעולם. שר-הבטחון מסר הודעה לכנסת על אובדנה של הצוללת, ואותו יום ה-6 במארס 1968 - היה יום-אבל. הרב הראשי לצה"ל, אלוף שלמה גורן, הוציא תעודות-פטירה לאנשי הצוות הנעדרים.
הצוללת אח"י "דקר" נמצאה ביום שישי י"ג בסיון תשנ"ט 28.5.1999 בים התיכון.
באתר: 41 33 צפון 43 29 מזרח, בעומק 2900 מטר.
זמן טביעה משוער: 25 ינואר 1968- לפנות בוקר.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה